De uitlaat zag er echt niet meer uit, daar moest echt wat aan gedaan worden. Hij is van RVS maar was erg lelijk geworden. Uiteindelijk bleek de hele uitlaat een meerjarig project te worden.
Bij het demonteren merkte ik dat het gat voor de uitlaat in de carosserie niet groot genoeg was of niet helemaal op de juiste plek zat. De uitlaatbocht zat aan één kant klem tegen de rand van de carosserie en deze wasdaardoor helemaal omgevouwen.
Het gat heb ik voorzichtig met een Dremel aan de bovenkant wat groter gemaakt om wat meer ruimte voor de uitlaat te creëren.
De beschermfolie/plaat achter de uitlaatdemper bleek ook los te zitten en er zat flink wat vuil achter. Dit heb ik zo goed mogelijk schoongemaakt.
Daarna afgeplakt en er hittebestendige lijm tussen gespoten.
En er voor alle zekerheid nog maar een strook hittebestendige tape overheen geplakt.
Uiteindelijk is het nogal anders gelopen dan ik in eerste instantie voor ogen had:
- De uitlaatbocht heb ik ingepakt met hittebestendig uitlaatband. Dit heb ik ingespoten met bronskleurige hittebestendige verf, dat staat een stuk beter bij de rest dan die witte wrap.
- Het conische deel van de demper heb ik eerst schoongemaakt met een roterende staalborstel op de boormachine en vervolgens hoogglans gepoetst met poleistborstels en -pasta
- De afdekkap met de letters S8AT heb ik weer hoogglans gepoetst.
- Het deel van de demper onder de afdekplaat heb ik gewoon zo gelaten. Kan ik wel een hoop tijd in stoppen maar je kunt er toch niet bij om het netjes bij te houden.
Ik was best tevreden met het resultaat. Vooral de wrap vond ik heel 'stoer' en de rest zag er ook weer netjes uit.
Inderdaad was dit 'voorlopig'. Door het kantelen/bewegen van het motorblok ging het voorste bevestigingsrubber van de demper weer kapot (had ik vernieuwd).
Daarnaast was de wrap wel mooi en effectief maar had ik elke keer nadat ik iets onder de motorkap had gedaan de rest van de dag/nacht jeuk aan mijn armen en handen. Het inspuiten van het glasvezel met de speciale verf had dit niet opgelost.
Dus: Wrap er af en een flexibel stuk er tussen.
Dat werd al met al nog een aardige klus. Het flexibele stuk moest tussen de twee bochten van de voorpijp in komen. Daardoor was ook de lengte van het flexibele stuk nogal beperkt, ik had liever een flexibel stuk van 20cm lang gehad maar er is maar ruimte voor 10cm. De lambda-sensor zat ook nog precies in dat stuk dus ook die moest verplaatst worden.
Het flexibele stuk heb ik aan de onderkant laten lassen op de pijp. Aan de bovenkant heb ik 'm geklemd omdat ik dan nog wat draai/stelmogelijkheden heb. Na wat draaien en schuiven van de diverse aansluitingen en aanpassen van een ophangbeugeltje kreeg ik 'm netjes spanningsloos op het voorste ophangrubber van de demper gemonteerd. Het klemmen gaf wel een probleempje: doordat het gedeeltelijk in een bocht zat was de pijp niet helemaal rond en kreeg ik het dus niet dicht. Voorlopig maar even met GunGum opgelost. Is prutswerk, ziet er niet uit maar ik wil het eerst even aankijken. Als het allemaal goed gaat boor ik er een klein gaatje in en zet daar een popnagel in zodat alles in de juiste positie geborgd is. Daarna kan ik de voorbocht er onderuit halen en ook de bovenkant netjes laten lassen.
Komt netjes uit.
Beetje dichtgeprutst maar het moet maar even. Rechtsonder nog net een stukje van de verplaatste plug voor de lamda sonde. Haalde dat prima met de kabel, van te voren even goed uitgemeten.
En netjes gelast.
Als de wrap er dan weer af is moet je goed poetsen. Dat poetsen moet je echt wel elk jaar doen anders blijft het niet mooi.