De Garrett T3 turbo zoals deze in de S8AT is gemonteerd.

 

Dolgedraaide bout in het turbohuis.

Na het vervangen van de luchtslangen van het inlaattraject had ik ineens 0,1 bar turbodruk minder. Ook hoorde ik wat gesis in de buurt van de turbo bij stationair draaien. Een kennis gaf me het advies de bouten in het turbihuis eens na te trekken. Er bleken er twee los te zitten. Eentje kon ik vastdraaien, de andere bleef moeiteloos ronddraaien. Toen ik deze er uit draaide kwam het schroefdraad van het turbohuis mee.... Als je nu in het gaatje van de bout kijkt zie je aan het eind een opening naar het turbohuis. Dat heeft daar dus lekker gelekt.

Schuin links onder de opening naar het turbohuis.

 

Zo kwam de bout uit het turbohuis.

Helicoil setje besteld, gat in de turbo uitgeboord en een helicoil erin gezet. Alles zit nu weer netjes en stevig vast!

 

Naast dat de bouten van het turbohuis zelf los zaten bleek de hele turbo ook nog eens losgetrild te zijn op de bevestiging op het uitlaatspruitstuk. Standaard zit er geen pakking tussen turbo en uitlaatspruitstuk gemonteerd. Dit vond ik eigenlijk niet zo'n goede oplossing en heb er alsnog een pakking tussen gezet. De vier draadeinden heb ik een stuk ingekort waardoor de turbo een stuk makkelijker te monteren is en een ringsleutel gebruikt kan worden om de moeren vast te zetten.

De turbo er even af voor een nieuwe pakking en inkorten van de draadeinden.


 

Controle van de turbo.

Op 10-09-2016 kwamen we terug van een toertochtje naar Renesse. De dynamo laadde niet goed meer bij (boordspanning varieerde tussen 11,5 en 12,5 volt) en ik haalde de inlaatslang van de turbo los om beter bij de dynamo te kunnen. De slang zat aan de binnenkant onder de carterolie en er liep een oliespoor vanuit de turbo. Probleempje dacht ik. De turbo er afgehaald en mee naar de turbo-dokter. Die heeft er naar gekeken: er hoort speling op de as te zitten, daar moet een oliefilm tussen kunnen voor de smering. Verder vond hij de turbo prima draaien en adviseerde deze gewoon weer in te bouwen. Letterlijk zei hij: 'Als ik er een setje nieuwe lagers in zet heb je net zoveel speling op de as als nu, daar wordt je dan ook niet vrolijk van als je de rekening moet betalen.' Hij had de spullen en de tijd, kon geld verdienen, dus ik neem aan dat het een eerlijk antwoord was. De turbo heb ik er dan ook zo weer opgebouwd. Wel even de olie-aanvoer gecontroleerd, hier kwam voldoende uit.

 


 

Tweede bout dolgedraaid in het turbohuis.

In november 2016 draaide ik een tweede bout van de turbo dol in het aluminium huis. Dat werd dus een tweede helicoil. Het is altijd een heel getob om de turbo weer op het uitlaatspruitstuk de krijgen: de actuator kan ik pas op schroeven als de turbo al gemonteerd zit. Dat is een hoop gepruts daar onder de turbo en tegen de veerdruk van de actuator in. Ik dacht dit op te kunnen lossen door een rand van het beugeltje af te halen waar de actuator mee op de turbo bevestigd is. Dit gaf inderdaad wat meer ruimte maar vervolgens liep de actuator zelf klem tegen een framebuis. Uiteindelijk dus niet op kunnen lossen.

Wel heb ik wat gereedschap aangepast om de turbo wat gemakkelijker/sneller te kunnen monteren:


 

De turbo half gedemonteerd.


 

De luchtaanzuigslang.

De oranje geribbelde aanzuigslang had ik al een keertje vervangen maar dat ding was bijna niet niet netjes schoon te houden. Ik wilde 'm vervangen door een siliconenslang maar omdat er twee hoeken in zaten werd dat lastig. Na wat passen en meten heb ik het op kunnen lossen met één slang met een 90 graden bocht en één slang met een 45 graden bocht. En een tussenpijpje natuurlijk om die twee te koppelen. Moest de slangen wel op maat maken.


 

De olie-retourslang.

De olie-retourslang van de turbo was ook een project op zich.

Dit was de slang die er op zat. Was keihard geworden en half dichtgekniekt in de bocht. DE hoogste tijd om te vervangen dus.

 

Deze heb ik er toen opgezet, een siliconenslang met een mooie 90 graden bocht. Was geen succes, deze was niet oliebestendig en werd helemaal flubberig.

 

Uiteindelijk is het deze geworden. De slang is oliebestendig, alleen zat er geen bocht in. Om te voorkomen dat deze dicht zou knieken heb ik er een metalen buisje in geschoven met een mooie ronde 90 graden bocht.