De electronica in de Donkervoort was het eerste probleem waar ik al heel snel tegenaan liep. Op twee derde van de terugreis besloot ik te gaan tanken, maar toen de tank vol zat kon ik aan de contactsleutel draaien wat ik wilde, het startrelais gaf zelfs geen tik meer.....accu helemaal leeg. Met behulp van  een starthulp van de ANWB ben ik thuis gekomen maar er moest wel wat gebeuren.

De accu heb ik thuis geprobeerd te laden maar dat had weinig effect. Het bleef een twijfelgeval dus maar een nieuwe accu gekocht. De rekening kon ik overigens opsturen naar Albers Sportscars en deze is netjes betaald. Prima service dus!

Het tweede electronica-probleem was de aan elkaar geknoopte draden. Niet een specifiek Donkervoort kwaaltje maar veroorzaakt door iemand die het snel op wilde lossen of weinig verstand van zaken had. Meer hierover vind je terug onder Startonderbreker.

Wat nog geen probleem was omdat ik er op tijd bij was waren de draden die klem zaten tussen de remleiding en het expansievaatje. Heel makkelijk op te lossen door de draden iets anders te leggen.


Die draden kunnen ook gewoon langs de andere kant van die remleiding. Maar eens netjes afwerken met een krimpkousje erom. En dat linker kabelschoentje, waar zou dat nu toch voor dienen?

 

Zo is het dan geworden. De draden eerst teruggehaald onder de remleiding. Daarna afgewerkt met krimpkous. Is altijd wat lastig als de krimpkous eerst over een dikke connector heen moet, zelfs met een krimpverhouding van 3:1. Maar wel beter dan het was.

 

Er hing een stukje tape los. Ik dacht dat haal ik er maar even af, ben benieuwd wat er onder zit. Ha, twee kabelschoentjes! En FLOEP! daar schoot er een kabeltje uit. Schoentje was maar een klein beetje dichtgeknepen, draad heeft dus nooit vastgezeten! Dat gaan we dus netjes solderen en afwerken met een krimpkous. Onder de sensor 10cm verderop zit de draad toch met een stekker aan de sensor vast. Vraag me af of de vijfde injector waar dit kabeltje voor is wel goed gewerkt heeft.

 

Zo kwam de kabelboom tussen aanstuurkastje en vijfde injector uit de Donkervoort. Ik had al een beetje het idee dat er hier het een en ander niet klopte.

Erg benieuwd wat daar allemaal onder de tape verborgen zit dus maar eens openmaken.

 

Dit kwam er uiteindelijk onderuit. Vanalles aan elkaar geplakt, doorgelust en uiteindelijk niet aangesloten. Zo maak je wel een ingewikkelde boom!

 

Na wat puzzel- en knipwerk hield ik dit uiteindelijk over. Dit geeft dus uiteindelijk dezelfde connecties als de kabelboom op de foto hierboven, alleen is deze een stuk eenvoudiger. Alle onnodige en storingsgevoelige troep eruit gehaald. De zwarte draden moeten nog wel even aan elkaar gesoldeerd worden.

 

En zo netjes afgewerkt met (krimp/lijm) kous. Links op de foto de zwarte connector die op de vijfde injector komt, de aftakking op de plus van de bobine, rechts de witte connector die op het mysterieuze 'zwarte kastje' komt. De draad met het oogje op de massa.


Dan hadden we deze nog. De bruine kabel was nergens op aangesloten. Later kwam ik er achter dat deze aangesloten hoort te zijn op de Hobbs switch. Bij boost wordt dan het onstekingstijdstip 6 graden verlaat.

 

En toen kwam deze ook nog tevoorschijn (linker stekker):

De linker met de blauwe draad die naar de Hobbs switch loopt. De rechter die nergens op was aangesloten maar wel in de contrastekker was gestoken. Hoezo chaos?

 

 

In mijn Donkervoort zit de EEC IV. De gegevens op de onderste regel van bovenstaand schema zijn dus van toepassing.


 

Het aansluitschema van de 5e injector waar ik uiteindelijk op uit kom. Over de paarse en rode draad heb ik een controle-LED gezet en deze gaat branden bij turbo-druk. Blijkbaar is het schema dus coorect en wordt de 5e injector netjes aangestuurd.

 

De kabel die van de 5e injector naar het zilvergrijze kastje liep. Over dus weggeknipt.