De koppelingskabel zit aan één kant van het koppelingspedaal bevestigd. Een juiste bevestiging zou in een vork of U zijn. Het schijt regelmatig te gebeuren dat een bevestigingsbout afbreekt door de schuine belasting veroorzaakt door deze constructie:


Het lijkt één doorlopende bout maar dat is niet zo. Aan de rechterkant is er een klein stukje M6 draadeind ingedraaid en dit is geborgt met de zelfborgende moer. Vanaf de linkerkant is de M6 bout tegen het draadeind aangedraaid zodat de M6 bout vastgezet kan worden en er toch nog ruimte is waardoor het oog op de kabel vrij kan draaien en niet klemgedraaid zit. Maar in de eerste millimeters (vanaf links) in de metalen bus zit geen schroefdraad waardoor de M6 bout nog minder draagt dan je zo zou denken.

Dit is dan het uiteindelijke resultaat:

Let ook eens op hoe scheef de bevestigingsbout in het pedaal zit. Dat is vragen om problemen.

 


Een oplossing van een andere Donkervoort eigenaar.

 

Mijn oplossing. Aan de andere kant kan niet omdat er dan geen ruimte meer over is om het pedaal van de as af te schuiven, je loopt dan klem tegen de pedalenbak. Nadeel: de kabel zit nu aan de andere kant waardoor de uitlijning niet meer klopt. Het bevestigingspunt van de buitenkabel moet dus ook worden aangepast.

 

Netjes gelast bij Ortho Innovatief.

 

Het werd wat meer werk dan verwacht maar we komen er wel....

 

Zo is het dan uiteindelijk geworden. Het gat in de pedalenbak waar de kabel doorheen loopt moet nog wel even bijgewerkt worden natuurlijk.

 

Een gat in de pedalenbak gemaakt om de bout voor de koppelingskabel door te steken bij het monteren. Dat werkt een stuk makkelijker!

 

Een mooi rubber dopje erin en het is weer netjes geregeld!

Als ik nu een uurtje over binnenwegen met veel schakelen heb gereden en de beenspieren in mijn linker been begin te voelen ben ik toch heel blij deze modificatie gedaan te hebben. Er komt best veel kracht op dat oog te staan en nu zit het gelukkig aan twee kanten vast.