Soms rol je van het ene project in het andere. De carter ontluchting is er ook weer zo eentje. Eigenlijk was ik helemaal niet van plan er iets aan te doen. Maar er lekte wat olie bij het blok in de buurt van de aansluiting van de carter ontluchting op het motor carter. Je kunt daar bijna niet bij en je kunt ook niets zien, maar op een gegeven moment ontdekte ik dat de slang die naar het inlaatspruitstuk liep los was. Dit was waarschijnlijk ook de reden dat de motor stationair een beetje stond te 'zagen' en ik wat lage vacuĆ¼m waardes meette in het inlaatspruitstuk bij stationair loop.
Ben nu druk in de weer om een beter en eenvoudiger systeem te bedenken: De slang naar het inlaatspruitstuk is komen helemaal te vervallen. De olie-separator bij het blok is blijven zitten. Functioneert goed dus waarom niet. Het 3-weg verdeelstuk is wel komen te vervallen. Er is een nieuwe olie-opvang-tank naast de kachelbak gekomen (lekker hoog). Daar is net genoeg plek voor het tankje wat ik heb uitgezocht.
Het tankje is met behulp van een aluminiumstrip op de kachelbak bevestigd. Dit heb ik om twee redenen zo gedaan:
- Het materiaal van de kachelbak is nogal dun en slap om er iets aan te hangen.
- Alleen de bovenste schroef van het tankje kon ik maar vastzetten op de kachelbak. De kachelbak loopt schuin weg waardoor het tweede schroefgat van het tankje er precies onder zit.
Onder op de bodem van het potje heb ik twee rubber pootjes geplakt. Hiermee staat hij op de bodem, de kilometertellerkabel loopt er precies tussendoor. Staat zo vast als een huis.
Achteraf heb ik het tankje aan de binnenkant aangepast. Een extra pijpje en een filter van RVS staalwol moeten de functionaliteit verbeteren.
Het originele (Ford) olie opvang potje zit nu gewoon weer op het blok.
Op deze tussenpijp heb ik een slangtule gemaakt. Hierop is de carterontluchting aangesloten. Na de luchtmassameter zodat deze niet vervuild wordt door eventuele oliedampen. Vind het ook wel een stuk netter als die slang in de achterkant van het luchtfilter.