Op 10-09-2016 kwamen we terug van een toertochtje naar Renesse. De dynamo laadde niet goed meer bij (boordspanning varieerde tussen 11,5 en 12,5 volt). Het demonteren is nogal een klus: de turbo zit in de weg. Later hoorde ik dat er iemand was die de dynamo er uit heeft gekregen zonder de turbo los te halen maar ik heb geen idee hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. De dynamo heb ik weggebracht, laten controleren en er een ruildynamo voor terug gekregen. In de oude dynamo zaten twee langere draadeinden die achter uitstaken. Hier was de luchtkap-met-hitteschild op bevestigd. Bij het afleveren duidelijk aangegeven dat ik deze nodig had voor de kap, maar toen ik thuis kwam bleken in de ruikdynamo gewoon vier bouten te zitten die niet uitstaken. Aangezien ik geen draadeind had van de juiste maat en ik de dynamo er toch die avond in wilde hebben heb ik het anders aangepakt: De er zit ruim een centimeter schroefdraad in het huis van de dynamo waar de bouten in gaan. Twee van de bouten heb ik afgezaagd zodat deze ongeveer een halve centimeter in het huis steken. Dat is voldoende schroefdraad om ze goed vast te kunnen zetten. Vanaf de andere kant heb ik de luchtkap met twee korte boutjes in de andere halve centimeter van het schroefdraad vastgezet. Mooie oplossing vond ik zelf en ik kon de dynamo diezelfde avond nog inbouwen. De V-snaar heb ik ook gelijk vervangen, kilometerstand ongeveer 49.000km.
De nieuwe dynamo loste het probleem echter niet op. De boordspanning bleef aan de lage kant en heel variabel. Uiteindelijk de dynamo weer uitgebouwd omdat ik het idee had dat deze niet goed was. Dynamo teruggestuurd naar het revisiebedrijf en daar hebebn ze 'm op de testbank gezet. Dynamo werkte daar prima, 13,8 Volt bij 55 Ampere. Dus wat je van een 55 Ampere dynamo mag verwachten. Dynamo teruggebouwd in de Donkervoort, probleem bleef. Bedrading op diverse punten nagekeken en gemeten maar niets verkeerds kunnen ontdekken. Tijdje mee gereden en weer de accu leeg op een gegeven moment. Uit wanhoop de dynamo uitgebouwd en een nieuwe besteld. Dat ging ook niet zo maar 123, het was al erg moeilijk de juiste te vinden en Bosch bleek daar alleen nog maar een gereviseerde van op de plank te hebben liggen. In de tussentijd weer aan het meten gegaan aan de bedrading en op een gegeven moment de kabelboom onder de stuurkolom open gesneden. Ik wilde de soldeerverbinding controleren die we destijds gemaakt hebben tussen de laadstroom-draad vanaf de dynamo naar dashboard en vanaf dashboard naar startmotor. (respectievelijk een dikke bruine en rode draad). De soldeerverbinding was prima in orde, maar toen ik meette vanaf die soldeerverbinding naar de connector van de dynamo meette ik ineens 93 Ohm! Dat is wel erg veel voor zo'n 3 meter koperdraad!. Blijkbaar zat er dus toch ergens een breuk of een slechte plek in de (dikke bruine) draad die vanaf de dynamo naar het dashboard liep. Op dezelfde manier een nieuwe draad leggen was en erg lastige actie. Ik heb dus de bruine draad bij de dynamo en onder het dashboard afgeknipt en afgeïsoleerd. Vervolgens heb ik een nieuwe kabel getrokken vanaf de dynamo naar de startmotor, de kortste weg. De zekeringenkast en de rest van de auto krijgt nu de spanning via de rode draad tussen startmotor en dashboard dus ook prima geregeld. Een amperemeter heb ik niet dus dat gaf geen problemen.
Het resultaat: netjes 14 Volt boardspanning! Voor het eerst sinds de drie jaar dat ik de S8AT heb. En dat rijdt toch een stuk beter dan met samengeknepen billen naar de voltmeter staren in de hoop dat deze niet teveel zakt.....
De bij Bosch bestelde dynamo kon ik niet meer annuleren. Deze heb ik dus maar netjes als reserve opgeborgen... Ze hebben er overigens bij Jatech in Capelle aan den IJssel wel een hele mooie prijs van gemaakt voor me!
De reserve Bosch-dynamo in originele verzegelde Bosch doos!