Op een gegeven moment klonk er wat gepruttel onder de motorkap, duidelijk een lekke uitlaat spruitstuk pakking. Bij nadere inspectie bleek er een moer van het uitlaatspruitstuk verdwenen te zijn. Een nieuwe moer loste het probleem tijdelijk op, maar de pakking had toch te veel te verduren gehad.

Deze moer was dus totaal verdwenen.

 

De bevestiging van het uitlaatspruitstuk was ook wel een zooitje ongeregeld:

Waar nodig nieuwe tapeinden/studs (i.p.v. bouten), koperen borgmoeren en Nord Lock ringen. Daarmee moet het probleem toch wel opgelost zijn.

 

Het uitlaatspruitstuk is nog netjes recht, dat hoeft dus niet gevlakt te worden.

Had in mijn achterhoofd de poorten van het spruitstuk netjes gelijk te maken aan de kop als het er toch af lag. Blijken de poorten in de kop kleiner te zijn als in het spruitstuk, dat gaat het dus niet worden. Aan de kop ga ik niet klooien als die er op zit.

 

De oorzaak van het gepruttel is duidelijk.

 

Gelijk even een globale inspectie. De uitlaatkleppen zien er allemaal netjes uit.

 

Nieuwe uitlaat spruitstuk pakkingen kon ik zo bestellen bij de plaatselijke automaterialenhandel. Zijn er natuurlijk miljoenen van gemaakt, maar je moet altijd maar afwachten wat er nog leverbaar is.

 

Het was altijd tobben om de turbo van het uitlaatspruitstuk af te krijgen in de auto, er was domweg te weinig ruimte om de turbo van de studs te schuiven. Het inkorten van de studs leverde ook niet voldoende ruimte op. Dus besloten de studs er uit te halen en te vervangen door bouten.

Twee studs kreeg ik er vrij makkelijk uit, de andere twee moeten eerst maar even weken in de kruipolie.

 

Even het schroefdraad schoonmaken voor de nieuwe studs in de cylinderkop.

 

Nieuwe studs op de plaatsen waar bouten zaten of waar de oude studs er spontaan uit kwamen. Studs die er in bleven zitten en die verder netjes waren heb ik niet vervangen, dat is vragen om moeilijkheden (afbreken met eruit draaien).

 

Nieuwe uitlaatspruitstukpakkingen.

 

Nord Lock ringen erop.

 

De koperen zelfborgende moeren erop.

 

De turbo vastgezet met bouten i.p.v. studs. Nu kan ik de turbo zo in de motorruimte laten zakken zonder eerst een gedeelte te hoeven demonteren en er achteraf weer tussen te prutsen. En natuurlijk ook weer Nord Lock ringen achter de boutkoppen.

 

Nu eerst een keer goed warm laten draaien, daarna de bouten en moeren natrekken en dan afbouwen.