De voetenbak van een Donkervoort is erg krap bemeten en ook de pedalen staan erg dicht op elkaar. Een schoen met een zoolbreedte van 11cm paste niet recht op het gaspedaal, dan zat ik altijd nog een centimeter op het rempedaal. Dat betekende dus schoen schuin houden wat op de lange duur een verkrampte situatie opleverde. Ook met remmen ging het nog weleens mis, dan zat ik nog net met mijn schoenzool op het gas. Zelfs raceschoenen zijn niet smaller dan 11cm (volgens diverse eigenaren) dus daar zou ik ook niet veel verder mee komen.
Na wat passen en meten had ik toch het idee dat ik aan de linkerkant meer ruimte over had. De voet in rustpositie naast het koppelingspedaal was zoiezo al geen optie, dat paste er gewoon niet naast, dus daar hoefde ik geen ruimte voor vrij te houden. Aangezien rem- en koppelingspedaal gemaakt zijn van een platte metalen strip was het plan al snel gemaakt: een blok hout tegen de middentunnel, een stuk pijp van een meter en voorzichtig buigen. Koppelings- en rempedaal een centimetertje omgezet en mijn schoen paste er prima tussen.
En ik moet zeggen: die 10 minuten werk waren het dubbel en dwars waard, het rijplezier is een heel stuk groter geworden!
Zo staan de pedalen nu. Het flapje bekleding wat er aan de rechterkant bij hangt heb ik er maar helemaal weggehaald, zag het even niet zitten om er in te kruipen om het weer vast te lijmen.
Gaspedaal ben ik toch niet tevreden over, dit staat net zo hoog als het rempedaal en dat geeft problemen. Moet dus wat aan gedaan worden.
Uiteindelijk heb ik de beugel op het gaspedaal plat gevouwen en hier een aluminium plaatje op gemonteerd:
Natuurlijk wel even wat gaten ingeboord voor gewichtsbesparing.... het rijdt nu fijn, glijdt gemakkelijk onder de voet en blijft ook niet meer in het profiel van mijn schoenen haken.