Wat gegevens van de RDW-site:

 

Datum aanvang tenaamstelling: 22-09-2014

Datum eerste afgifte Nederland: 27-06-2007

Datum eerste toelating: 23-07-1993

 

Wat gegevens van Wikipedia:

Donkervoort S8AT (1986-1994) Voor de eerste S8AT's werd het chassis van de S8A gebruikt. Vanwege milieuregels in 1986 moest Ford zijn motoren uitrusten met een katalysator. Hierdoor ging het vermogen van de motoren omlaag, waarop Donkervoort besloot een eigen motor te ontwikkelen. De basis van deze motor is de oude tweekleppige 2 liter-Ford-motor, waar Donkervoort een Garret T3 turbo charger, een intercooler, Cosworth-zuigers, een nieuw benzine-injectiesysteem en een driewegkatalysator aan toevoegde. Het blok leverde 170 pk als 2 liter en 190 pk in de 2,2 liter-uitvoering. Ook nieuw was het chassis, dat afkomstig was van de D10. Dit chassis was breder en sterker en de torsiestijfheid nam hierdoor toe. De nieuwe voor- en achterwielophanging waren ook afkomstig van de D10 en vanaf 1991 werden schrijfremmen in de achterkant aangebracht.

Of het verhaal van het D10 chassis klopt betwijfel ik. Voor zover mij bekend zijn er maar 2 S8AT's met een D10 chassis gebouwd. Er zijn 2 liter versies geleverd met geflowde kop geleverd die 180 pk leverden. De 2,2 liter met 190 pk is voor zover ik wet alleen geleverd in de D10. Maar er is geen een Donkervoort hetzelfde, ze zijn allemaal naar wens van de klant gebouwd dus je wet maar nooit....

Een ander verhaal met betrekking tot de motor is dat Donkervoort graag de 2 liter Cosworth met bovenliggende nokkenassen, 24 kleppen en een turbo in de Donkervoort wilde hebben als opvolger van de 2 liter Pinto. Maar Ford meldde dat deze motor niet geleverd zou worden voor weggebruik, alleen voor de sport. Later werd het Cosworth blok alsnog in wegauto's ingebouwd (eerst de Ford Sierra en later de Ford Escort) en zijn er ook enkele Donkervoort S8AT's met dit blok uitgerust. Dit schijnen de meest wilde/ongecultiveerde Donkervoorts ooit te zijn.